تبلیغات
امامزاده عبدالله - تاریخچه امام زاده و روستا

تاریخچه امام زاده و روستا

چهارشنبه 14 دی 1390 11:46 ب.ظ

نویسنده : شهاب عباسی

"به نام خدا"

تاریخچه:

قدمت روستای ده ترکمن به زمان حکومت آقا محمد خان قاجار بر میگردد آقا محمد خان اهل تسنن بود و برای اولین بار شهر ری را پایتخت حکومت خود قرار داد و از آنجا که اهالی شهر ری شیعه بودند آقا محمد خان برای ادامه حکومت خود شیعه را مذهب رسمی اعلام کرد.

در زمان آقا محمد خان قاجار کلهرهای کرمان شاه که در حال حاضر ساکن مسکر آباد هستند 5 دانگ و4/1 اراضی روستای ده ترکمن را به قیمت 115 تومان محمد خان قاجاری می خرند،حدود 25 سال بعد در زمان ناصرالدین شاه 25 تومان ناصری از اراضی را می خرند و کل ده متعلق  می شود به ترکمن ها.

اهالی روستای ده ترکمن را، کلاله های ترکمن صحرا که مردانشان، مردانی ورزیده و تنومند و تک تیر انداز و پرورش دهنده اسب های خوب ایرانی بودند، تشکیل می دادند.

در سال 1316 که اولین سندها را صادر و واگذار می کردند ، سند شماره 4749 مربوط به روستای ده ترکمن گردید.   

فلسفه نام گذاری این منطقه به همه سین،به این دلیل است که اهالی این منطقه ترک زبان بودند و شخص مربوطه از آن ها سوال می کند شما کیستید؟ درجواب می گویند: بیزهامه سین ترکمن.

زمان ساخته شدن گنبد و بارگاه امام زاده عبدالله (ع) نیز بر می گردد به دوران حکومت آقا محمد خان قاجار،در آن روزگار ترکمن ها د ر قسمت پایین منطقه سکونت داشتند و درمحل کنونی امام زاده عبدالله(ع) قبرستانی وجود داشته و قناتی از جنوب قبرستان عبور می کرده و به دلیل وجود آب در زمین های مجاور قبرستان ترکمن ها به قسمت های بالاتر منطقه کوچ کردند، در آن زمان یکی از اهالی خواب نما  می شود که  دو تن از ذریه  پیغمبر در بین قبرها دفن هستند و همین امر سبب گردید که زنی چوب نیم سوزی را در کنار قنات آب فرو کرده ور بعد از چند روز آن چوب سبز شده و اهالی متوجه می شوند که نوری شب های جمعه قبرستان را منور می گرداند.

بنای امام زاده عبدالله (ع) و بنای  حمام و خزینه را ترکمن ها با خشت گلی و پخته شده ساخته اند.مسجد ده ترکمن در سال 1342 با تیرهای چوبی و حصیرساخته شده است.

در سال 1350 شاه ملعون، خانه و زندگی اهالی روستا را نابود و ده را تخریب و اهالی را مجبور به ترک محل زندگی خود می کند،و این مکان تبدیل می شود به شکارگاه شاه.مردی  ارمنی مسئول ویران کردن بنای امام زاده و مسجد می شود که شبی در خواب مار سیاهی را می بیند که محصورش ساخته وقتی خواب را برای همسرش بازگو می کند،همسرش او را از این کار برحذر می دارد، بعد از مرد ارمنی نوبت به یک ایرانی (راننده دربار شاه ) می رسد،او نیز خواب اژدهایی ترسناک می بیند و منصرف می شود.حاج اسماعیل دولابی شخصی بود که زمین های اطراف امام زاده را اجاره کرده و به زراعت و صیفی کاری مشغول بود.

از سال 1350 الی 1357 روستا متروک گردیده و قرار بر این شد که کاخی برای رئیس شکاربانی آتابای(پدرکامبیز آتابای رئیس فدراسیون زمان شاه) و نصیری(رئیس ساواک) در جوار امام زاده بنا کنند، کار ساختن کاخ ها در ماه محرم آغاز گردید 60 نفر مامور ساختن کاخ بودند،شب ها صدای سینه زنی از امام زاده به گوش  می رسید،چند شب این ماجرا تکرار می شد و ترس وجود همه ی آن ها را فرا گرفته و از آن محل متواری   می شوند.

بعد از انقلاب مردم به روستا باز گشته وحدود30 سال با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می کنند،با این حال و به یمن وجود امام زاده عبدالله (ع)،روستای ده ترکمن به مکانی بسیاردیدنی و خوش منظره ای تبدیل شده است.

در زمان حکومت هارون الرشید امام زاده عبدالله (ع) و یارانشان در کوه های اطراف ری پناهنده شدند که به دست عمال زمان به شهادت رسیدند.

شجره نامه این بزرگوار به امام زین العابدین(ع) منسوب  می باشد و بومیان و قدمای روستا اتفاق نظر دارند که در اینجا دو شهید دفن هستند،دیوار خشتی آستانه مربوط به اوایل دوره قاجار می باشد که تاکنون پابرجاست و زائرینی که به این مکان مقدس مشرف می شوند زائرین ثابتی هستند.زمین در حال ساخت امام زاده حدود 2000 متر می باشد که توسط بانیان خیر خریداری شده است و در طول چندین دهه اخیر وقف امام زاده گردیده است.

طبق قول بومیان :منطقه تفرجگاه شاهان بوده است و ناصرالدین شاه  ازامام زادگان ایران من الجمله امام زاده عبدالله(ع) دیدن نموده و به این مکان توجه خاصی داشتند و پشت قرآنی را امضا کرده و درحال حاضر قرآن مزبور دست یکی از اهالی می باشد. حضور امام زاده عبدالله در روستای ده ترکمن علاوه بر نشان دادن قدمت این روستا موجب جلب گردشگر شده است.منطقه مزبور در زمان ناصرالدین شاه از شکارگاههای سلطنتی به شمار می رود.

نور سبزی از آستان مقدس بارها به چشم قدما دیده شده و درسال های پیش، در زمستانی که مصادف با محرم بوده وبرف سنگینی باریده بود و اهالی قادربه خروج از منزل خود نبودند صدای تلاوت قرآن شنیده شده و نور سبزو بوی خوبی فضارا در بر گرفته بود. حضرت سید علی ابن الحسین زین العابدین از نوادگان امام زین العابدین (ع)هستند.اجداد امام زاده عبدالله(ع) از نگاه تاریخی افرادی معروف مبارز و مجاهد فی سبیل ا... بوده اند.

صفات بزرگ انسانی حضرت معرف شخصیت،عظمت و بزرگواری آن مجاهد است.چنین شخصیتی بطور طبیعی بعد از شهادتش محبوبیتش در دل ها می ماند،مرقد مطهر و مزار شریفش جایگاه استجابت دعا، پایگاه معنویت و بهترین مکان عبادت و ارتباط با خدا می گردد.

امام علی ابن الحسین زین العابدین

عبدالله ابن علی ابن عبیدالله ثالث ابن ابوالحسن علی ابن عبیدالله ثانی ابن ابوالحسن علی ابن عبیدالله اعرج ابن حسین الاصغر.

در کتاب المجدی فی النساب الطالبین ص 201 دارد:ابوالحسن علی قاضی رمله ابن عبداالله ابن علی ابن عبیدالله ثالث ابن علی بن عبیدالله ثانی عبیدالله اعرج بن حسین الاصغر بن زین العابدین علیه السلام می باشد اما محل سکونت و وفات وی را ذکر نکرده ولی با سلسله نسب امام زاده عبداالله  سرخه حصار از توابع ری با مختصر تفاوت تطبیق می کند، محل دفن روستای همه سین ده ترکمن.

 

 

 

 

آدرس آستان مقدس امام زاده عبدالله (ع):

سه راه تهران پارس،شهید یاسینی،ورودی پارک جنگلی سرخه حصار 7 کیلو متر بالاتر،روستای ده ترکمن،آستان مقدس امام زاده عبدالله (ع).

شماره تلفن مدیریت آستان حجت الاسلام والمسلمین آقای خراسانی:                                   09125575494                 

شماره تلفن آستان مقدس:                        77789661    

شماره حساب آستان مقدس جهت کمک های مالی خیرین محترم:                                   0106440838002  




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -